TRANSLATE | RSS - FEED

[NOTA IMPORTANTA]

FeedListing the reference feed listing

Tuesday, February 6, 2018

Jos Guvernul Slugă 3.0 lui Dragnea! Noi proteste antiguvernamentale



  • FOLLOW TWITTER


  • Noi proteste antiguvernamentale se anunţă duminică seară, sub titulatura “Jos Guvernul Slugă 3.0 lui Dragnea!”. Un proteste de amploare se anunţă la Piaţa Victoriei, de la ora 18.00. Şi, ca de obicei, hop! – şi vine ploaia.

    Noi proteste #Rezist care vor avea loc în Bucureşti şi în ţară

    Mai jos, comunicatul integral al organizatorilor insist, deci REZIST; rezist, deci EXISTReușimInsistam pentru Romania DemnaVrem lustrația clasei politiceIesiți In Strada Daca Va PasaRezist.TV şi Rezistenții din Piața Victoriei.

    Intertitlurile aparţin redacţiei Starea Presei.

    Un executiv slugarnic. Jos Guvernul!

    Zilele trecute am asistat la încă un atac al grupului infracțional organizat din PSD condus de Dragnea care a dat jos propriul Guvern condus de Tudose. De amintit faptul că acum 7 luni același grup a dat jos primul Guvern condus de Grindeanu.

    Noul Guvern Dăncilă este un guvern slugarnic lui Dragnea, cu mulți miniștri incompetenți și agramați și trebuie înlăturat cât mai repede pentru a nu duce România în colaps.

    În acest moment, respingerea celor 3 legi ale Justiției și respingerea modificărilor aduse la codurile penale sunt foarte importante dar dacă nu luăm atitudine față de acest nou Guvern, ne vom trezi în următoarele zile că vor da OUG pentru legile Justiției și codurile penale deoarece PSD-ul lui Dragnea a dovedit că este capabil de orice. Acest guvern va face tot posibilul ca să dea OUG prin care Dragnea și ai lui să scape de pușcărie.

    Nu cedăm! Jos Guvernul!

    Acest grup a pus mâna pe conducerea PSD și vrea să pună mâna pe toată România. Nu este suficient ca milioane de români să comentăm și să ne plângem de calitatea și profesionalismul acestui Guvern dacă nu luăm atitudine și ieșim masiv în stradă.

    Noi, protestatarii, nu cedăm și ieșim în stradă pentru a protesta față de acest Guvern slugarnic. Dacă noi nu mai ieșim în stradă, conducerea PSD+ALDE va spune că românii sunt mulțumiți cu acest Guvern.

    Protestul este notificat!

    Citeşte şi
    De data aceasta, cel puţin ca iniţiativă, pare a fi cea mai ambiţioasă din perioada
    Wall-ul jurnalistului Mălin Bot este efectiv invadat de mesaje de susţinere din partea românilor revoltaţi.
    Manifestanţii Rezist vor organiza, în cursul zilei de mâine, în faţa sediului PSD din Bulevardul
    Proteste Iran. Au loc manifestaţii în tot Iranul contra regimului integrist al ayatolahilor. În Teheran
    Noi proteste au loc în cel puţin trei oraşe din ţară, contra coaliţiei PSD, care
    Judecătorul clujean Cristi Danileţ anunţă că magistraţii vor organiza luni proteste. Judecătorii şi procurorii din
    Un marş de protest amplu va avea loc duminică seară în Bucureşti. El se desfăşoară
    Preşedintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, spune că „e la modă” să se discute despre corupţi.
    Regizorul Tudor Giurgiu, cunoscut pentru regia filmului "De ce eu?", spune că situţia din România
    Deputatul UDMR Marton Arpad i-a comparat pe protestatarii din faţa Parlamentului cu minerii din iunie

    Articolul Jos Guvernul Slugă 3.0 lui Dragnea! Noi proteste antiguvernamentale apare prima dată în Starea Presei.



    vezi sursa: http://www.stareapresei.ro/jos-guvernul-sluga/






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Transparența și implicarea activă a cetățenilor în actul de guvernare, priorități ale Guvernului Dăncilă



  • FOLLOW TWITTER


  • Alături de Helen Turek coordonator de programe pentru România în cadrul Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă
    Alături de Marianna Madia, Ministrul Simplificării şi Administrației Publice din Italia
    Alături de Thea Tsulukiani, ministrul Justiţiei din Georgia
    Alături de Thea Tsulukiani
    Transparența și implicarea activă a cetățenilor în actul de guvernare, priorități ale Guvernului Dăncilă
    COMUNICAT DE PRESĂ
     
    Viceprim-ministrul pentru implementarea parteneriatelor strategice ale României, Ana Birchall, a participat, luni, 5 februarie a.c., la Milano, la Forumul



    vezi sursa: http://revistablogurilor.ro/transparenta-si-implicarea-activa-a-cetatenilor-in-actul-de-guvernare-prioritati-ale-guvernului-dancila/






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Bogdan Ivan, Urbanis: Oferta dezvoltatorilor va fi destul de generoasa in 2018. L-as numi chiar anul cumparatorului de ... - Wall-Street



  • FOLLOW TWITTER



  • Wall-Street

    Bogdan Ivan, Urbanis: Oferta dezvoltatorilor va fi destul de generoasa in 2018. L-as numi chiar anul cumparatorului de ...
    Wall-Street
    De altfel, "este clara aparitia unui fenomen natural, despre care am tot vorbit in ultima perioada si anume un fenomen de urbanizare, care conduce la o cerere de locuinte noi in orasele mari din Romania, in special din partea tinerilor care au o ...



    vezi sursa: http://news.google.com/news/url?sa=t&fd=R&ct2=us&usg=AFQjCNGbLZHBTYKCo3S8AqT5hIIlYSRBbw&clid=c3a7d30bb8a4878e06b80cf16b898331&ei=rGB5WoCIJ5a63gHdppbYCw&url=https://www.wall-street.ro/articol/Real-Estate/217881/bogdan-ivan-urbanis-oferta-dezvoltatorilor-de-locuinte-va-fi-generoasa-in-2018.html






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Nepotul lui Băsescu, 3 ani inchisoare



  • FOLLOW TWITTER


  • Nepotul fostului președinte Traian Băsescu, Dragoș Băsescu, a fost condamnat definitiv la 3 ani de închisoare pentru că a cerut mită un milion de euro pentru a interveni la un procuror DIICOT. Decizia este definitivă și nu mai poate fi atacată cu recurs.
    Dragos Basescu e unul din copiii lui Mircea Basescu, fratele fostului presedinte care a facut si el inchisoare.
    Stirea din Iunie 2015

     



    vezi sursa: http://revistablogurilor.ro/nepotul-lui-basescu-3-ani-inchisoare/






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Ce pune la cale colonelul Dragomir: NUME SUPRIZĂ LA ROMÂNIA 3.0



  • FOLLOW TWITTER


  • Fostul colonel SRI Daniel Dragomir a avut iî ultimele luni, pe lângă vizitele la Bruxelles și Londra, mai multe întâlniri discrete în foarte multe județe pregătind Conferința Națională a Inițiativei civice Romania 3.0,mișcare pe care a inițiat-o în 17 decembrie anul trecut și care s-a extins la nivelul întregii țări. Conferința va avea loc marți începând cu orele 17.00 la Hotelul […]

    vezi sursa: http://www.flux24.ro/c-8/






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Alin Nica si Danut Groza, convocati la sediul PNL Timis pentru a fi executati



  • FOLLOW TWITTER


  • Primarii „rebeli” din PNL Timiș Alin Nica (Dudeștii Noi) și Dănuț Groza (Sânnicolau Mare) sunt somați să se prezinte peste două săptămâni la ședința BPJ pentru a fi sancționați. Edilul din Deta, Petre Roman, a scăpat fiindcă n-a avut declarații publice. Groza și Nica sunt singurii din filială care au funcții la nivel național în Liga Aleșilor Locali liberali.

    vezi sursa: https://debanat.ro/2018/02/alin-nica-si-danut-groza-convocati-la-sediul-pnl-timis-pentru-a-fi-executati_214475.html






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Evaziune fiscala de 850.000 de euro la Uniunea Bulgarilor. De vina ar fi deputatul Petronela Csokany



  • FOLLOW TWITTER


  • Scandal cât casa la Uniunea Bulgară din Banat România (UBB-R), „călcată” de inspectorii ANAF. UBB-R nu a plătit de 10 ani niciun fel de taxe și impozite pentru angajații pe care îi are. De vină este Petronela Csokany, fost consilier local și actual deputat. Datoriile sunt de aproape 852.000 de euro, s-a lăsat cu plângere penală și cu sechestru pe bunuri.

    vezi sursa: https://debanat.ro/2018/02/evaziune-fiscala-de-850-000-de-euro-la-uniunea-bulgarilor-de-vina-ar-fi-deputatul-petronela-csokany_214472.html






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Surprize, surprize! Alfred Simonis, numit vicepreședinte al Grupului PSD din Camera Deputaților



  • FOLLOW TWITTER


  • Joi, în prima zi a noii sesiuni parlamentare au fost alese atât noile conduceri ale celor două camere, dar s-au făcut schimbări semnificative și în înteriorul grupurilor parlamentare. Astfel, la Grupul PSD din Camera Deputaților, una din pozițiile de vicepreședinte i-a revenit deputatului de Timiș Freddy Simonis.

    vezi sursa: https://debanat.ro/2018/02/surprize-surprize-alfred-simonis-numit-vicepresedinte-al-grupului-psd-din-camera-deputatilor_214454.html






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Bogdan Rodeanu, USR: Procedura parlamentară de audiere a miniștrilor, un teleshopping politic



  • FOLLOW TWITTER


  • * Potrivit deputatului, procedura nu a avut alt rost decât acela de a le vinde românilor, din nou, acelaşi program de guvernare *

    Critici dure la adresa Coaliţiei PSD-ALDE din partea Opoziţiei, în contextul instalării celui de-al treilea Guvern în decurs de doar un an. Deputatul USR de Galaţi, Bogdan Rodeanu, a afirmat că procedura parlamentară de audiere a miniştrilor a ajuns “o sesiune de teleshopping politic”.

    “Un moment trist cu care ne-am obișnuit în ultimul an, mă refer la procedura parlamentară de audiere a miniștrilor și de vot a noului Guvern. Un episod care se repetă, un episod care, cu toate că s-a dorit a fi îmbunătățit ca imagine, a degenerat într-o sesiune de teleshopping politic, care nu a avut alt rost decât să vândă încă o dată românilor același program de guvernare, dar cosmetizat”, a declarat deputatul USR de Galaţi, Bogdan Rodeanu, aseară, într-o intervenţie telefonică la emisiunea “Deschide Lumea”, de la Realitatea TV Galaţi-Brăila.

    Guvernul condus de Viorica Dăncilă, care tocmai a depus jurământul de învestire, este al treilea propus de Coaliţia PSD-ALDE în ultimele 12 luni, după Cabinetul Sorin Grindeanu în prima jumătate a anului trecut şi Cabinetul Mihai Tudose în cealaltă jumătate a anului.

    Articolul Bogdan Rodeanu, USR: Procedura parlamentară de audiere a miniștrilor, un teleshopping politic apare prima dată în Reperul.



    vezi sursa: http://reperul.ro/bogdan-rodeanu-usr-procedura-parlamentara-de-audiere-ministrilor-un-teleshopping-politic/






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Marius Mărgărit: Dan Nica a devenit șeful delegației social-democrate a României la Bruxelles



  • FOLLOW TWITTER


  • * Europarlamentarul a preluat acest portofoliu după învestirea Vioricăi Dăncilă ca prim-ministru *

    Preşedintel PSD Galaţi, europarlamentarul Dan Nica, a preluat şefia delegaţiei române a PSD la Bruxelles. Anunţul a fost făcut, aseară, în premieră, la Realitatea TV Galaţi-Brăila, de către deputatul PSD de Galaţi Marius Mărgărit. “Ca urmare a faptului că doamna Viorica Dăncilă a devenit prim-ministrul României, europarlamentarul Dan Nica este șeful delegației României la Bruxelles. Consider că aceasta este o veste bună pentru Galaţi”, a afirmat deputatul PSD.

    În cadrul aceleiaşi intervenţii, Marius Mărgărit, aflat la primul mandat de parlamentar, a făcut câteva referiri la numirea actualului Guvern. “Competiţia din interiorul PSD nu poate să ducă decât la progres. Am încredere în noul Guvern și am încredere în programul de guvernare PSD. (…) Sunt onorat că sunt coleg cu domnul Ștefan Viorel în Parlamentul României. CEx-ul PSD l-a desemnat vicepremier ca urmare a recunoașterii faptului că dumnealui este un profesionist și un foarte bun om politic. (…) Este un om cumpătat, responsabil, echilibrat. Cât timp a fost ministru de finanțe, nu a avut derapaje, nu a făcut declarații care să-l pună într-o lumina proastă. Un om extraordinar din punctul meu de vedere”, a declarat deputatul Marius Mărgărit la Realitatea TV Galaţi-Brăila.

    Articolul Marius Mărgărit: Dan Nica a devenit șeful delegației social-democrate a României la Bruxelles apare prima dată în Reperul.



    vezi sursa: http://reperul.ro/marius-margarit-dan-nica-devenit-seful-delegatiei-social-democrate-romaniei-la-bruxelles/






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Premierul Viorica Dăncilă: Lunar, vom avea o evaluare a activităţii fiecărui ministru



  • FOLLOW TWITTER


  • Premierul Viorica Dăncilă a anunţat, duminică seară, că activitatea fiecărui ministru al cabinetului său va fi evaluată lunar, împreună cu liderii coaliţiei PSD-ALDE, Liviu Dragnea şi Călin Popescu - Tăriceanu.
    Citește mai departe...

    vezi sursa: http://stiri.tvr.ro/premierul-viorica-dancila--lunar--vom-avea-o-evaluare-a-activitatii-fiecarui-ministru_827672.html






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Despre schimbare, USR și cea de-a treia cale



  • FOLLOW TWITTER


  • Protestele din ultimul an, repetatele încercări ale actualei puteri de a ”ajusta”, cu justificări obscure, sistemul de reguli care vizează justiția, bâjbâielile politicilor și instabilitatea guvernamentală și, nu în ultimul rând, zbaterile identitare ale unei opoziții care pare că, fie doar așteaptă ”strategic”, fie este ”în curs de formare”, generează o serie de întrebări cu privire la o cale de urmat pentru dezvoltarea unui ”altfel” de a face politică și politici, temă recurentă a acestor proteste.

    În acest context se remarcă, în poziționările diferitelor partide sau în discursul public al unora dintre membrii acestora, câteva puncte de vedere care pot fi considerate antagonice, dar care sunt, de fapt, rezultatul aceleiași evoluții a întregii societăți românești, atât în perioada de pre, cât și cea post-aderare. Aceste poziții pot fi atribuite, pe de-o parte, unor partide precum PSD și ALDE, aflate la guvernare și, pe de altă parte, unei opoziții împărțite în special între un partid, fost aliat al PSD, care își caută cu greu vocea în opoziție și un alt partid, nou înființat, USR, ajuns în Parlament pe valul unei mișcări civice de amploare. Acesta din urmă este în prezent într-o continuă căutare a propriei identități (inclusiv doctrinare), la fel ca și un alt partid proaspăt înființat, R100, neparlamentar, susținut în mare parte de foștii miniștrii declarați tehnocrați, în frunte cu un fost premier. În afară de tema spinoasă a respectării statului de drept, în care pozițiile adoptate sunt clare, se remarcă și unele dihotomii cum ar fi cele de tipul reformă vs. spirit retrograd/conservatorism, proeuropenism vs. euroscepticism, corupție vs. anticorupție, performanță vs. clientelism, profesionalism vs. amatorism/politicianism etc. Deși clar poziționate în cadrul acestor dihotomii, aceste noi formațiuni politice riscă prin permanenta căutare identitară să pericliteze capacitatea opoziței, și așa necoagulate, de a construi o alternativă credibilă la tipul de abordare propusă de actuala putere, care joacă inconștient, dar calculat politic, rezultatele benefice ale evoluției economice spectaculoase din ultimii ani și poate chiar statutul de membru cu drepturi depline al UE.

    Găsirea acestei identități poate porni de la o serie de probleme care se dovedesc a fi mult mai diverse și nu se referă doar la reformele structurale sau la menținerea stabilității unor instituții cheie ale statului de drept, ci și la probleme concrete de politici publice, a căror rezolvare trenează de mulți ani. Pe lângă poziția adoptată în dihotomiile amintite, modul de rezolvare a acestor probleme reprezintă, de fapt, calea care ar putea creea premisele formării unui pol politic coagulat care să reușească să convingă prin consecvență și seriozitate și cetățenii care rămân în zona gri a nehotărâților sau a indiferenților.

    Calea propusă în acest articol se adresează acestor noi partide, deoarece acestea sunt singurele care, datorită contextului în care au apărut, dar și prin modul în care s-au dezvoltat, au șanse reale (în anumite condiții) să creeze bazele unui alt mod de a face politică și politici, recentrând discursul public în jurul unor probleme care nu și-au găsit rezolvarea în toți acești ani. Această cale se adresează în aceeași măsură celor care pur și simplu refuză alegerea unei poziții în dihotomiile menționate mai sus. Pentru aceștia rezolvarea acestor probleme este mai importantă, iar indiferența la brutalitatea unor măsuri discutabile adoptate de către actuala coaliție de guvernare este egalată doar de siguranța pe care le-o inspiră forța unui partid care cândva a fost statul însuși.

    Această cale se referă la adoptarea unei abordării centrate pe un discurs nonideologic, orientat pe un gen de soluții a căror calitate este doar aceea de a fi fost generate într-un mod transparent și fundamentat, având și capacitatea de a rezolva aceste probleme într-un mod suficient de sustenabil încât să poată deveni regulă. Tipul de măsuri generate de această abordare nu se referă doar la cadrul de funcționare a statului de drept, dar creează premisele formării unor instrumente care să asigure sustenabilitatea politicilor publice, dincolo de coloratura ideologică care le-ar putea fi atribuită. Pe termen lung, această cale, născută din excepționalismul unei societăți aflate încă în dezvoltare, ar putea oferi elementele constitutive ale unei construcții instituționale stabile, care ar putea creea, la rândul ei, premisele dezvoltării unei noi clase politice.

    Abordarea oferă și o modalitate prin care formularea politicilor, precum și a pozițiilor naționale promovate în procesul decizional european să poată fi mai bine conectate cu realitățile socio-economice interne, asigurând concomitent menținerea cadrului instituțional specific unui stat democratic.

    Despre reforme și aderarea la UE

    Înainte de identificarea unora dintre caracteristicile profilului acestei abordări, este utilă punerea într-un context european a acestui demers.

    Un punct de pornire îl poate reprezenta constatarea privind persistența unor diferențe evidente între nivelurile de dezvoltare ale statelor membre ale Uniunii Europene. Această constatare poate fi explicată și prin eșecul unei părți a acestor state (în special ”noii veniți”) de a considera procesul de aderare la Uniunea Europeană nu ca un prilej, ci ca  un motiv și un resort al dezvoltării. Aceasta poate fi și cauza pentru care așteptările care au venit odată cu aderarea la UE să fie cu mult peste posibilitățile unui stat ca România, a cărui reformă se dovedește a nu fi fost realizată în ritmul care să-l poată aduce mai aproape de standardele impuse de statutul de membru al UE.

    În deplina tradiție a explicațiilor de tip formă fără fond, satisfacerea unor condiții (sau condiționalități) a fost confundată cu un proces de reformă generat de un set de nevoi interne, identificate ca urmare a funcționării instituțiilor democratice autohtone. Pro-europenismul în perioada de preaderare a însemnat un singur lucru: susținerea efortului de a îndeplini condiționalitățile impuse de UE pentru aderare. Ulterior, când acest obiectiv politic a fost atins, reformele au stagnat sau chiar au regresat, deoarece a devenit clar faptul că, fiind impuse din afară, nu au beneficiat de susținerea internă necesară pentru ceea ce acestea reprezentau în sine, ci pentru scopul căruia serveau: obținerea statutului de membru al UE. Presiunea exogenă pentru inițierea unui proces de reformă a înlocuit-o în perioada preaderare pe cea internă, generată de funcționarea adecvată a unor mecanisme care ar fi trebuit să caracterizeze instituțiile democratice autohtone.

    Fiind determinate exogen, sentimentul de proprietate față de aceste reforme s-a erodat în perioada post-aderare, prin dispariția adevăratului lor resort inițial: atingerea obiectivului politic al aderării la UE. Paradoxal, falsul sentiment de siguranță pe care statutul de membru îl promitea cetățenilor din statele foste comuniste care tânjeau după o ”țară ca afară” a fost, de fapt, principalul motiv pentru care reformele au stagnat. Nefiind rezultatul funcționării interne a instituțiilor, ele au fost exclusiv asociate cu îndeplinirea obiectivului politic al aderării. Obiectivul find atins, ”motorul” reformelor a dispărut în consecință.

    Cu toate acestea, în perioada post-aderare reformele au rămas în continuare asociate cu pro-europenismul. Reformele structurale impuse de instituțiile UE în procesul de aderare rămân condiții pentru alinierea instituțională la modelele unor state membre mai vechi, cu o democrație funcțională și stabilă. Atingerea unui astfel de nivel de stabilitate s-a petrecut însă în aceste state mai dezvoltate după lungi eforturi și procese de încercare și eroare care au determinat în cele din urmă profilul instituțional al acestora. Urmând această cale, a fi pro-european în perioada post-aderare în unele dintre statele foste comuniste a devenit similar cu a fi susținător al reformelor impuse în perioada de preaderare. Eludarea proceselor interne de determinare a reformelor s-a produs pe nesimțite prin asocierea forțată a procesului de integrare cu un proces de reformă generat intern. Dacă înainte de aderare, acesta era principalul resort al acțiunii, după aderare, acesta a devenit păstrarea parcursului european. Mai exact, evitarea diferitelor tipuri de sancțiuni, de la cele care se refereau la derapaje grave de la statul de drept, până la incapacitatea de a absorbi fondurile europene. În aceste condiții, proliferarea partidelor politice care promovau un discurs populist devine, de fapt, expresia incapacității acestor state de a respecta condițiile sau politicile UE. Constatare corectă, dar contestabilă când alternativa este întoarcerea la clientelism și practicile clasei politice în perioada de tranziție. Din nefericire, o altă cale nu exista. Pe de-o parte, se situează UE cu pretențiile sale legitime, dar exacerbate în raport cu capacitatea reală a noilor membrii și, pe de altă parte, exponenții perioadei de tranziție care, nefiind interesați de dezvoltarea autentică a instituțiior, considerau regulile ca fiind relative iar măsurile discreționare.

    Speranța că lucrurile se vor schimba, condițiile politice ale momentului, dar și trecutul totalitar, au făcut ca aderarea să creeze un puternic entuziasm popular în aceste noi state membre ale UE. Acestea se aflau însă în pragul unui salt mai mic sau mai mare pe care fiecare trebuia să îl facă pentru a atinge un nivel de convergență satisfăcător cu partea mai dezvoltată a Europei. Aderarea la UE (cu tot ce înseamnă ea) a devenit un fel de shortcut pentru asigurarea stabilității instituțiilor democratice sau pentru corectarea derapajelor de la parcursul democratic al statului, atât de prezente în societățile postcomuniste. UE, prin mecanismele sale de checks and balances, oferea garanția împiedicării proliferării unor politici sau practici nedemocratice la nivelul statelor membre. Pentru cetățenii acestor state a fi parte a UE înseamnă nu doar recunoașterea politică a apartenenței la Europa ”occidentală”, dar mai ales o modalitate de a evita repetarea propriilor istorii nefaste. Aderarea la UE devenea astfel o garanție de stabilitate și o promisiune că reformele vor fi continuate.

    Dezamăgirile nu au întârziat, însă, să apară. Eșecul intern al reformelor preaderare a ajuns să fie pus în unele cazuri pe seama eșecului Uniunii Europene. Incapacitatea internă a unor state noi membre de a asigura un parcurs cu finalitate al acestor reforme a fost asociată, printr-o ciudată inversare de accent, cu incapacitatea UE de a asigura coeziunea necesară dezvoltării acestor state aflate în urma celor care formează nucleu tare al Uniunii. Impunerea reformelor pe căi exogene s-a dovedit, însă, prea optimistă în cazul primelor. Acestea nu au reușit să se reformeze în ritmul și cu rezultatele pe care le impunea noul statut de membru. Consecințele nu s-au lăsat așteptate. Brexit-ul, derapajele Ungariei și Poloniei, proliferarea partidelor de extremă dreapta, dar și apariția unor scenarii de reinventare a Uniunii inițiate de clubul select al statelor membre mai vechi, pot fi considerate și consecințe ale așteptărilor supradimensionate ale statelor membre față de aceste politici (ele însele prilejuri de testare a unor soluții de rezolvare, nemaiîntâlnite la un asemenea nivel, a unor probleme comune ale unor state cu istorie, tradiție și cadru instituțional diferite).

    Cu toatea acestea, în mod surprinzător, liderii partidelor aflate la guvenare în statele care sunt acuzate acum că periclitează statul de drept, cum ar fi Ungaria și Polonia, au participat activ și direct, într-un fel sau altul, la procesul de aderare al statelor lor la UE. Chiar în cazul României, în timp ce unul dintre partidele din actuala coaliție de guvernare a pregătit România pentru aderarea la UE, liderul celuilalt partid chiar a semnat acest acord de aderare, fiind în poziția de premier înainte și după acest moment. S-ar putea spune că este cel puțin bizar că liderii unor partide considerate acum retrograde, au fost acum nu multă vreme vârfurile de lance ale unor mișcări proeuropene care au asigurat parcursul aderării statelor lor în clubul statelor europene care nu trecuseră prin tăvălugul unor regimuri totalitare. În mod la fel de surprinzător, aceiași lideri sunt azi, la mai mult sau puțin de 10 ani de la aderare, contestatarii diferitelor politici europene, inițiind măsuri care inversează brutal sensul reformelor în domenii esențiale precum justiția.

    Condițiile schimbărilor prin care aceste state au trecut sunt, pe de altă parte, diferite, de la caz la caz. State precum Polonia, Cehia sau Ungaria, au avut o istorie diferită de a României (prin ”istorie” înțeleg aici tot setul de condiții specifice care includeau și diferențele de politici promovate inclusiv în perioada comunistă). În Polonia, de exemplu, schimbarea post ‘90 a fost posibilă și datorită unei organizații neguvernamentale sindicale precum Solidarnosc, care funcționa și ajunsese să fie suficient de dezvoltată, încât preluarea puterii nu a fost însoțită de zbaterile violente ale vechiului sistem, așa cum s-a întâmplat în România. În Ungaria, unde încă din vremea comunismului micul antreprenoriat era acceptat în anumite condiții, e drept foarte stricte, a fost mai puțin dificilă dezvoltarea mecanismelor pieței și a unei abordări care și-a văzut roadele în anii care au urmat schimbării de regim. Exemplele pot continua chiar și cu statele baltice unde reforma administrației publice a fost posibilă rapid, tocmai datorită condițiilor în care instituțiile noilor state au fost preluate în urma căderii Uniunii Sovietice. România poate fi considerată singura țară unde transformările au fost și sunt mult mai dificile și de aceea mai lente, frustrările acumulate de multă veme de sute de mii de români fiind de fapt rezultatul unui context politic în care partidul comunist s-a reinventat abil, exponenții acestuia fiind și cei care se considerau singurii capabili să guverneze.

    Este surprinzător faptul că în aceste țări forțele politice, care inițial au îmbrățișat necondiționat ideea aderării la UE, ajung să genereze schimbări menite să anuleze brutal toate aceste eforturi. La fel de surprinzător este și faptul că după obținerea atâtor beneficii provenite din statutul de membru al UE se ajunge la gesturi hazardate care pun în pericol statul de drept.

    În România situația pare a fi, din anumite puncte de vedere, diferită. Statisticile arată un nivel de atașament al românilor față de Uniunea Europeană aproape invers proporțional cu capacitatea statului de a respecta bună parte din condițiile impuse sau de a implementa reformele începute în perioada de pre-aderare. Percepția pozitivă față de Uniunea Europeană poate fi interpretată fie ca o reacție negativă față de tendințele retrograde interne, fie ca o recunoaștere a superiorității cadrului instituțional al statelor mai dezvoltate care o formează. Atitudinea pozitivă a cetățenilor români față de UE trebuie asociată cu nevoia de reformă, dar poate fi pusă și pe seama neîncrederii față de propriul sistem instituțional. Ca o cutumă națională în soluțiile de criză politică, UE pare a fi noul nostru ”rege străin” venit să ne reformeze sau chiar să arbitreze zbaterile politice interne.

    Despre eșecul reformelor

    Dincolo de toate aceste constatări contextuale și dincolo de veșnica explicație a fondurilor fără fond, întrebările rămân: De ce nu au funcționat totuși reformele în România? De ce teme precum infrastructura, educația sau învățământul, sănătatea sau administrația publică rămân aceleași probleme ale întregii societăți, așa cum erau ele încă dinainte de aderarea la UE? De ce de 27 de ani, și în special după aderare, deși există resursele necesare, autostrăzile rămân una dintre cele mai spinoase probleme a cărei rezolvare a fost încercată într-un fel sau altul, fără succes, de orice guvern? De ce măsuri mult mai ușor de implementat, precum debirocratizarea, nu au fost adoptate? Și dincolo de toate acestea, întrebarea care pare a persista în ultimele zile, săptămâni, luni, chiar ani: Cum este posibil ca principala problemă să rămână mereu, chiar și la nivel de percepție, cum tendențios ar putea remarca unii, corupția? Probabil că există părți ale legilor justiției a căror modificare este necesară. Poate că, dincolo de problemele cu justiția cu care s-au confruntat membrii ai tuturor partidelor care s-au perindat la putere în ultimii 27 de ani, legile justiției trebuie modificate pentru a fi mai bune. Oricare dintre acestea, într-un context instituțional stabil și echilibrat, pot fi discutate, dezbătute, analizate, dar nu și în acest context instituțional. Dovada sunt faptele care rămân: Sute de mii de oameni, de aproape doi ani, se adună periodic pentru a protesta în jurul unei singure teme – anticorupția.

    Principala explicație pentru recurența acestei teme care stă și la baza abordării amintite la începutul acestui articol este: tema anticorupției reprezintă, de fapt, depozitara, mai mult sau mai puțin simbolică, a frustrărilor cetățenilor față de ineficiența generalizată a funcționării unor instituții, respectiv a reformelor a căror implementare a stagnat, nereușind în perioada post-aderare să producă rezultatele preconizate în perioada de pre-aderare. Infrastructura deficitară (în ciuda resurselor existente, inclusiv europene), sistemul de sănătate aflat aproape de colaps (constatare întărită de impactul tragediei Colectiv), politicile educaționale fără viziune, birocrația excesivă (mai ales cea generată autohton, neimpusă de vreo instituție europeană), politicile salariale populiste cu efecte economice prospectiv devastatoare, centralizarea excesivă care afectează efortul de reducere a disparităților economice interregionale, până și gestionarea complet ruptă de realitate a problemelor Capitalei și multe alte probleme, mai vechi sau mai noi, reprezintă exemple de eșecuri care arată lipsa de eficiență a unor instituții a căror reformă se încearcă de 27 de ani. Toate acestea converg câtre o temă comună a cărei rezolvare pare a asigura calea către rezolvarea celorlate: asanarea morală a clasei politice și creșterea performanței instituțiilor care facilitează dezvoltarea și implementarea politicilor publice, dar și a legilor.

    Protestele nu sunt însă niște proteste obișnuite, ca cele ale unor cetățeni care se revoltă față de rezultatele unor politici ale unui guvern care anunțase aceste măsuri încă din timpul campaniei. Protestele nu revendică creșteri salariale, nici nu contestă o măsură sau alta de închidere a vreunei uzine deținute de stat. După o lungă perioadă de acalmie, protestele, incepute firav în 2012, au devenit un leitmotiv al acțiunii civice, revendicările aducând în prim plan ideea de schimbare a clasei politice care este răspunzătoare de ineficiența statului și a instituțiilor, dar mai ales de eșecul reformelor inițiate în perioada de pre-aderare. Ele contestă un mod de a face politică și de a guverna, care nu corespunde deloc cu cel așteptat odată cu aderarea la UE.

    Instituția care rămâne constant, însă, în grațiile protestatarilor este Direcția Națională Anticorupție, considerată a fi singura capabilă să pregătească terenul pentru această nouă clasă politică. Aceasta, prospectiv pro-europeană, ar trebui să facă ”altfel” de politică și ”altfel” de politici. Dar ce înseamnă acest ”altfel” în contextul european menționat mai sus, în care diferențele de dezvoltare sunt generate de însuși profilul procesului de aderare, dar și de contextele interne ale statelor nou aderate? Cum ar trebui să acționeze această nouă clasă politică, fără a cădea în capcana de a considera UE un panaceu la propriile probleme interne, sau fără a derula un discurs proeuropean, dar complet rupt de realitatea socioeconomică a statelor membre? A nu fi corupt este evident prima condiție și dezirabilă în sine, dar aceasta pare a fi insuficient pentru a asigura implementarea reformelor așteptate și, mai ales, insuficient, deși necesar, pentru a construi ”o țară ca afară”.

    Din spuma revoltelor de stradă și a mișcării unei noi generații de protestatari, nașterea unei ”noi clase politice” a început cu un nou partid: USR. Acesta a reușit la ultimele alegeri să obțină suficiente voturi pentru a ocupa un număr impresionant de locuri în Parlament, pentru un partid înființat la repezeală. Această formațiune a ajuns să fie încărcată cu speranța tuturor celor care vedeau în lupta anticorupție panaceul celorlalte probleme cu care se confruntă societatea românească, inclusiv cele care au decurs din stagnarea reformelor amintite. Probabil că nu întâmplător partidul se numește Uniunea Salvați România. Deși denumirea nu e în totalitate originală, salvarea este evident legată de ideea de reformă. Iar reforma este, evident, proeuropeană, deoarece societatea românească, după evenimentele din 1989, nu cunoaște alt tip de schimbare. Păstrând proporțiile, USR pare a fi exponentul unei mișcări similare cu cea care a condus la formarea CDR sau chiar Alianța DA, principale susținătoare ale parcursului european, în ciuda contribuției semnificative, dar cu ”jumătate de gură” a PSD. El reprezintă vocea auzită în Parlament a unei generații care nu a cunoscut la maturitate trecerea de la comunism la societatea de consum, dar care simte, fără să se poată exprima tot timpul adecvat, că schimbarea este necesară.

    În contextul prezentat, una dintre principalele probleme care macină acest nou partid dar, într-o formă diferită, și celelalte partide care conșientizează nevoia de reinventare, este de a găsi formula potrivită prin care așteptările electoratului să fie satisfăcute, concomitent cu dovedirea capacității de ”a face o altfel de politică”,  de a promova ”un alt mod de a guverna”.

    O a treia cale

    Întrebarea momentului pentru acest nou partid nu este neapărat ”dacă”, ci mai ales ”cum”. De data aceasta însă problema este mult mai spinoasă decât era în perioada pre-aderare, când obiectivul politic al apartenenței la UE reprezenta un resort suficient de puternic pentru implementarea reformelor. Problema pare a fi acum de a reuși formarea și coagularea unor soluții care să asigure resortul politic intern, generat de data aceasta de o funcționare adecvată a propriilor instituții, sabia rapoartelor Comisiei Europene aflată permanent deasupra capului dovedindu-se, acum, politic insuficientă pentru a asigura forța care să susțină reformele care să conducă la proliferarea unor ”altfel” de politică și politici.

    Pentru a oferi un răspuns la această întrebare voi folosi un exemplu care mi se pare ilustrativ pentru tipul de repere pe care un nou mod de a face politică și de a guverna l-ar putea avea în contextul actual.

    Pe la sfârșitul anilor ‘90 internetul și rețelele de socializare erau la început. Conexiunile la internet presupuneau existența unui așa numit ”furnizor de internet” care permitea accesul în rețea, la început prin cablu telefonic. Imi aduc aminte cu ce nerăbdare ascultam sunetul extraterestru pe care îl scotea sistemul de dial-up, anunțând conectarea iminentă la rețeaua care mă punea în legătură cu lumea și cu informația de care eram atât de avid. Ulterior, prin inițiativele unor tineri din bloc, conexiunea a devenit mai eficace prin așa numitele rețele de cartier. Acestea erau practic rezultatul unor asocieri ad-hoc bazate pe legături sociale preexistente, de cele mai multe ori între tineri care locuiau pe scara aceluiași bloc. Aceste rețele s-au extins cu timpul foarte rapid. Au trecut de la scară la un bloc întreg, de la un bloc la mai multe blocuri, până ce, din bloc în bloc, acestea au depășit granițele unui cartier, ajungând inclusiv în zona ultracentrală a Bucureștiului, inițiatorul fiind de undeva dintr-un cartier mărginaș. Inexistența în prealabil a unei infrastructuri corespunzătoare a permis introducerea direct a conexiunilor prin fibră optică, fapt care a contribuit substanțial la asigurarea unei trafic foarte bun pe internet. În alte state europene introducerea fibrelor optice nu a fost atât de eficientă, deoarece a presupus înlocuirea vechilor cabluri (din cupru), demers laborios și greu de implementat, dar mai ales foarte scump. Așa ne-am trezit peste noapte cu o conexiune foarte bună la internet, fiind surprinși de multe ori de lentoarea acesteia în alte state europene unde mai călătoream.

    Vremea a trecut iar distribuția internetului a intrat, cum era de așteptat, în atenția marilor corporații active în domeniul comunicării. Acestea au preluat în bloc aceste rețele, cumpărându-le destul de ușor de la deținătorii acestora, tinerii antreprenori care le înființaseră. Practic, aceste companii au preluat gestiunea acestor rețele care, prin amploarea lor, ajunseseră în multe cazuri să depășească capacitatea de gestiune a micilor grupuri de tineri care le inițiaseră, cărora le lipsea experiența managerială necesară unei astfel de afaceri.

    Două dintre momentele exemplului mi se par relevante pentru tema abordată în acest articol. Primul este acela al asocierii tinerilor în rețelele de bloc. Cei mai mulți dintre fondatorii acestor rețele de cartier erau studenți sau chiar liceeni care aveau cunoștințe peste medie la momentul respectiv despre modul de funcționare al computerelor și internetului. Aceștia aveau prieteni, prietenii aveau la rândul lor alți prieteni și, din vorbă în vorbă, afacerea creștea devenind parte a unei culturi de cartier, ușor underground, care a permis circulația mai puțin dificilă a informației. Spiritul antreprenorial al acelor tineri a avut o contribuție semnificativă la asigurarea unui serviciu care a devenit în cele din urmă indispensabil pentru toată lumea. Important de reținut este faptul că aceste rețele au început în special în cartierele mărginașe, în ”dormitoarele” vechiului regim, privite cu un ușor dispreț înțelegător de locuitorii zonei ultracentrale. Schimbarea nu a pornit în aceste cazuri de la centru, ci de la periferie, autenticitatea demersului antreprenorial de periferie surclasând lentoarea prețioasă și ermetismul elitist al centrului conservator.

    Al doilea moment este preluarea acestor rețele de către marile companii. Lipsa de experiență a inițiatorilor, ofertele tentante ale acestor companii, dar și capacitatea redusă de a gestiona rețele mari au condus la preluarea rezultatului unor asocieri ad-hoc de către companii capabile să gestioneze aceste rețele. Sensul inițial al asocierii s-a pierdut, cei care până atunci erau conectați la acele rețele au devenit parte a unei rețele mult mai mari, gestionată profesionist de companii care au devenit ulterior prospere.

    Cred că exemplul este ilustrativ din mai multe puncte de vedere.

    În primul rând, el arată faptul că într-o situație excepțională soluția care s-a dovedit a fi cea mai bună nu a fost generată de centru, ci de o periferie care a transformat un dezavantaj în cheia succesului. La fel ca în cazul formării rețelelor de cartier, și în cazul noilor partide amintite mai sus speranța schimbării s-a născut dintr-o inițiativă de la ”periferia” vieții politice, cei care au format aceste partide nefiind, majoritatea, interesați de politică sau de doctrinele acestora, ci în special de rezultatele acestora în practică: calitatea politicilor publice, dar și cadrul și modul în care acestea erau furnizate. În acest context, asigurarea cadrului pentru ca apariția acestor soluții să fie posibilă reprezintă un obiectiv politic corespunzător situației excepționale în care acestea au apărut. Într-un cadru instituțional adecvat, USR nu ar exista. Dacă el a apărut, așa cum a apărut, este o dovadă că clasa politică în întregul ei, cu doctrine și moduri de a face politică și politici, s-a dovedit inadecvată și departe de așteptările unor cetățeni pentru care viața politică nu era de interes. Lipsa interesului pentru politică este firesc, cum la fel de firească a fost asocierea tinerilor în rețele de cartier și căutarea unor modalități de conexiune mai bune (fibră optică), indiferenți la cele folosite în alte țări (cuprul).

    Existența însăși a USR devine în acest context cea mai bună dovadă a caracterului nonideologic al acestui partid. Schimbarea nu înseamnă a face ”altfel” de politici de dreapta sau de stânga, nu înseamnă a implementa o infrastructură de cupru, mai degrabă decât una de fibră optică, ci înseamnă a asigura în primul rând cadrul ca aceste soluții să ajungă să poată fi implementate, și anume ca instituțiile să funcționeze, cum ar veni  contextul relațiilor sociale generate de viața la bloc să permită apariția unor rețele de cartier. Obiectivele de politici pe care acest partid ar putea să le propună pornesc așadar de la o ”periferie” care poate genera schimbarea, dar care nu alege să se mute în centru, înscriindu-se în rândul partidelor care au făcut aceeași greșeală de a alege declarativ o ideologie, dar de a acționa în cadrul instituțional pe care l-au avut la dispoziție. Drept urmare, căutarea modului de a face ”altfel” de politică nu poate fi găsit în principiile doctrinare ale unei ideologii, ci prin întoarcerea la excepționalismul care l-a generat – lehamitea față de acest mod de a face politică și politici, respectiv nemulțumirea față de rezultatele concrete ale acestuia: politici publice deficitare.  O astfel de întoarcere înseamnă a începe căutarea identității în soluțiile oferite de multele zone de ”periferie” pe care România le are, dar care sunt sufocate de centrul expansiv, ”strategic” și atoateștiutor. Când aceste soluții la probleme vor fi fost găsite, lipirea unei etichete este cel mai simplu gest, el fiind însă eclipsat de forța pe care aceste noi soluții o pot genera. În acel moment, legitimarea politică nu se mai bazează pe litera unei ideologii, ci pe capacitatea unor soluții de politici publice pe care ”periferia”, limpezită de abordări ideologice sau viața politică stearpă, le-a produs.

    Exemplul este relevant și dintr-un al doilea punct de vedere. Preluarea de către companiile mari poate fi considerat momentul dispariției rețelelor. Tinerii care le-au inițiat s-au dovedit de cele mai multe ori incapabili să gestioneze rețelele formate ca urmare a ascocierilor ad-hoc. Puțini au mai rămas să gestioneze mici rețele de cartier care și-au pierdut cu timpul relevanța și mai ales utilitatea. Același tip de risc paște ambele partide menționate. Evident, forțând exemplul, evoluțiile politice ar putea presupune alianțe, sau alte tipuri de asocieri cu alte partide, dar aceasta nu trebuie să însemne și o depărtare de la excepționalismul care le-a facilitat apariția, respectiv orientarea către politicile publice care să asigure cadrul instituțional necesar unui nou mod de a face politici și politică.

    Succesul politicilor, inclusiv cele care se referă la lupta anticorupție, sunt dependente de creare unui cadru instituțional care să permită dezvoltarea internă a mecanismelor, inclusiv cele de checks and balances. Dezvoltarea acestor mecanisme la nivel intern nu înseamnă ignorarea condițiilor impuse de UE, inclusiv în ceea ce privește asigurarea statului de drept, ci găsirea acelor soluții care să țină cont atât de contextul socio-economic intern, concomitent cu respectarea condițiilor impuse de apartenența la UE.

    Lupta anticorupție este de fapt lupta pentru dezvoltarea în mod natural, justificat de un real suport politic intern, a unor instituții a căror sustenabilitate să fie asigurată prin efortul comun al întregii societăți. Reapropierea de cetățean prin mutarea accentului pe căutarea unor politici publice, mai degrabă decât pe căutarea unor doctrine, înseamnă o îmbunătățire a cadrului instituțional intern folosind instrumentele unei guvernări democratice. În acest context apartenența la UE devine un prilej de dezvoltare și nu un obiectiv, principala provocare fiind crearea unor instituții capabile să genereze inclusiv soluții proprii pe care să le poată promova la nivelul UE (cum de exemplu au făcut-o statele în care aceste sisteme funcționează). Provocare schimbării este așadar de a ajunge la un altfel de politică și politici pornind de la periferia politică și terminând cu asigurarea instituțiilor care să permită proliferarea acestui nou mod, fără ajutorul unor presiuni externe.

    Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



    vezi sursa: http://www.contributors.ro/politica-doctrine/despre-schimbare-usr-%c8%99i-cea-de-a-treia-cale/






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    Senatorul PNL Botoşani Costel Şoptică: „Niciun proiect de investiţii în judeţul Botoşani în 2017”



  • FOLLOW TWITTER


  • Efectele concrete ale creşterii economice în nivelul de trai al românilor sunt aproape inexistente, a precizat preşedintele PNL Botoşani, senatorul Costel Şoptică, într-un comunicat de presă remis marţi. Parlamentarul liberal îşi bazează afirmaţia pe un răspuns primit la o interpelare adresată fostului ministru al Finanţelor Publice referitoare la acest subiect. „Am arătat, într-un document parlamentar […]

    Articolul Senatorul PNL Botoşani Costel Şoptică: „Niciun proiect de investiţii în judeţul Botoşani în 2017” apare prima dată în Botosani Online.



    vezi sursa: http://btonline.ro/2018/01/30/senatorul-pnl-botosani-costel-soptica-niciun-proiect-de-investitii-judetul-botosani-2017/






  • sheet music today
  • postari recente
  • postari aleatorii
  • [NOTA IMPORTANTA]
  • Link Ads Affiliate: Songs - Music


  • SHEET MUSIC SONGS: http://shetm.soup.io


  • Link afiliat: : parfumuri cosmetice si accesorii


  • Parteneri
  • Politicieni
  • Partide politice
  • Abonati-va intr-un cititor

  • Yahoo News - Latest News - Headlines - Politics

  • Political News from Arges

  • blog afiliat

  • I am P I F 1 0 Q 3 T

  • kiosk/iname21 sheet music

  • Subscribe in a reader

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner




    New orca calf born in May confirmed to be female...

    news and products in trends see more products about: orca calf News: New orca calf born in May confirmed to be female T...

    Aleator